Jelenlegi hely

Címlap » Erasmus 2016

Út a Michelin csillag felé

A HSZC Corvin Mátyás Szakgimnázium és Szakközépiskola ERASMUS + projektje a 2016-17-es tanévben

Finnország

Hameenlinna

2017. január 26. – február 01.

2017. január 26. és február 1. között vettem részt kísérő tanárként az Erasmus+ programban. Finnországba, Hameenlinna városába, Koulutuskuntayhtymä Tavastia fogadó intézménybe kísértem 4 diákunkat: Dura Nikoletta, Kovács Dóra, Szilágyi Noémi Cintia 1/13.A osztályos vendéglátásszervező és Timár Marcell 2/12/1 osztályos pincér tanulókat.

A következő feladatokkal bíztak meg:

- a tanulók kísérete az utazás során,

- a tanulók számára szükséges nyelvi,- lélektani,- kulturális segítség nyújtása,

- konzultáció a gyakorlati helyek vezetőivel.

2017. január 26-án reggel 7-kor indultunk transzferrel a Liszt Ferenc repülőtérre, ahonnan a Finnair járatával repültünk Helsinkibe. Nagy izgalommal vártuk az utat, hiszen a kiutazó tanulók közül hárman először utaztak repülővel. „Sima” utunk volt, nem véletlen hirdeti az óriásplakát Helsinkiben, hogy a Finnair Európa vezető légitársasága egymás után 6. évben is. A repülőtérről busszal utaztunk Hameenlinnába, ahol Anssi Kovanen, külföldi kapcsolatokért felelős kolléga, fogadott minket. Taxival, illetve az ő autójával a szállásra mentünk. A szállás messzemenően felülmúlta várakozásainkat. Felújított 3 hálószobás, 2 fürdőszobás, szaunás lakásban helyeztek el minket a gyakorlóhelytől és az iskolától 2 perces sétára. Miután Anssi elmondta a lakással kapcsolatos tudnivalókat, megmutatta, hol találunk élelmiszerboltot, magunkra hagyott minket, hogy elrendezkedjünk, kipihenjük az út fáradalmait.

Másnap 10 órára kellett az iskolába mennünk, ahol Merja Kytöaho, a vendéglátós gyakorlati oktatásvezető, várt minket. Az irodájában beszélgettünk a vendéglátós képzésről, majd körbevezetett az iskolában. Megnéztük a tankonyhákat, melyek mérete és felszereltsége ámulatba ejtette a tanulókat (engem csak azért nem, mert nem első ízben jártam finn iskolában), betekinthettünk néhány tanterembe és fodrász tanműhelybe is. Ezután az iskola gyakorló éttermébe mentünk, mely 2 részből áll: egy kávézóból és egy étteremből, ahol ebédidőben szabadszedéses menüvel várják a vendégeket. A kínálatot teljes mértékben az iskolai tanulói készítik és szolgálják fel. Merja ismertette a diákok beosztását. Heti 5 napot dolgoznak, hétfőtől-péntekig tankonyhai vagy felszolgáló gyakorlaton, az iskola tankonyháján vagy a tanétteremben. Délben a tanétteremben ebédeltünk Merjával együtt. Délután „szabadok” voltunk, felfedeztük a várost. Gyönyörű helyeken jártunk, befagyott tavak, vár, kilátó. Este az iskola vendégei voltunk a tanétteremben rendezett a la carte vacsorán.

Már a kiutazás előtt megbeszéltük, hogy aszombati napot Helsinkiben töltjük városnézéssel. Korai busszal mentünk, hogy legyen időnk minél több mindent megnézni. Egy volt diákom, Árvai Dániel, folyami és óceánjáró hajós munkás évei után, 3 éve Finnországban telepedett le. Jelenleg egyetemre jár, ahol nem csak tanul, hanem a vendéglátós egyetemistáknak felszolgálás gyakorlatot is tart, valamint előadásokat arról, milyen Finnországban külföldiként élni és dolgozni. Egyetemi tanulmányai mellett a helsinki Hard Rock Café bárvezetője. Első utunk hozzá vezetett a fővárosban. Nyitás előtt szétnézhettünk a bárban és az étteremben. Dani mesélt az üzlet működéséről és az ő feladatairól. Ezután nyakunkba vettük a várost, megnéztük a központban található nevezetességeket és kihajóztunk Suomenlinna szigetére. Sajnos az időjárás nem kedvezett nekünk, egész nap ködös és esős idő volt, ami nem szegte kedvünket.

Vasárnap a diákok igazi vasárnapi ebédet főztek, húslevessel, csirkecombbal. Ezen a napon mi láttuk vendégül Danit, aki a hajós élményeiről mesélt nekünk.

Hétfőn 8.15-re kellett a tanulóknak dolgozni menniük, én is mentem velük. Dóri és Niki tankonyhai gyakorlaton vettek részt az iskolában. Egy szakács csoporttal dolgoztak együtt. A szakoktató és a finn diákok is angolul kommunikáltak velük és a lányok zökkenőmentesen oldották meg a feladatokat. Halat sütöttek, burgonyapürét és gyümölcsös desszertet készítettek. Noémi az étterem konyháján kezdett, mellérendeltek egy felnőtt tanulót, akivel közösen készítettek mindent. Reggel szendvicseket gyártottak a kávézóba, később poharas desszertet készítettek és zsemletésztát gyúrtak össze. Marci felszolgálás gyakorlaton vett részt szintén az étteremben, egy első évfolyamos osztállyal. Az étterem nyitása előtt tányérfogást gyakoroltak, amiben Marcell szakmai tudása fülemelkedett az elsősökén. Megterítettek az ebédhez, majd az ebéd ideje alatt leszedték a használt tányérokat, poharakat és pótolták a tisztákat. Diákjaink az első perctől kezdve nyitottak volt, bátran kérdeztek, beszélgetettek a tanárokkal és a diákokkal is. Én váltva látogattam a két gyakorlóhelyet, büszkén figyeltem tanulóinkat és fotóztam őket. Nagyon jó érzés volt látni, hogy kezdeti nehézségek, problémák nélkül alkalmazkodtak az idegen ország, idegen emberek, idegen munkahelyekből adódó különbségekhez. Délután az Olimpia Parkban lévő tóhoz sétáltunk, körbetúráztuk, boboztunk. Igyekeztünk minél több időt vidáman, felszabadultan a természetben tölteni. Esténként vacsora után összeültünk a nappaliban és megnéztük az aznap készített fényképeket, felelevenítve a nap fontosabb eseményeit, felejthetetlen pillanatait.

Kedden mindenki az előző napi munkahelyen dolgozott. A tankonyhán marhamájat sütött Dóri és Niki. Noémi az étterem konyháján szendvicseket és desszerteket készített. Marci pedig felszolgálás gyakorlaton vett részt, ezúttal másodéves turisztika szakos tanulókkal. Ezt a délelőttöt is a tanulók megfigyelésével töltöttem. Délben a tanétteremben ebédeltem Anssi Kovanennel, majd otthon vártam a „gyermekeimet”. Délután, utolsó napom lévén, bejártunk minden, számomra kedves helyszínt: tavak, vár, fenyőerdő. Este sokáig beszélgettünk, visszaemlékeztünk az elmúlt hét során átélt közös élményeinkre.

Óriási lehetőségnek tartom ezt a 4 hetes gyakorlatot, mert lehetővé teszi tanulóink számára, hogy eljussanak egy idegen országba, kipróbálják magukat egy számukra ismeretlen környezetben, idegen nyelven kommunikáljanak, betekintést nyerjenek az ország kultúrájába, az ott élő emberek mindennapjaiba, a szakmai oktatásba. Meghatározó élmény marad számukra szakmailag is, mert új alapanyagokkal, ételekkel, ételkészítési technológiákkal ismerkedhetnek meg. Nagyon boldog vagyok, hogy ismét részese lehettem ennek a programnak, mert nagyszerű, nyitott szívű, kedves emberekkel találkoztam, gyönyörű helyeken jártam és örömmel láttam, hogy diákjaink megállják a helyüket külföldön, tehát van eredménye annak a sok munkának, amit beléjük fektetünk.

További képek a Galériában: http://www.corvin.hiszk.hu/erasmus-2016-hameenlinna

Raahe

2017. február 2. – március 3.

Négy tanulóval, Fekete Martin, Fekete Arnold, Rancz Renáta, Makán Noel és a kísérőtanár Lengyel Tündével indultunk február 02-án reggel a négy hetes szakmai gyakorlatra Raahéba.

Korán reggel indultunk a repülőtérre, majd a Liszt Ferenc repülőtérről Helsinkibe, onnan pedig Ouluba repültünk.

Este érkeztünk meg Ouluba, ahol a Raahei kapcsolattartó várt a repülőtéren. Onnan az iskola kisbuszával mentünk tovább Raahéba.

Rövid város bemutatás, mi hol található, hol van az iskola, ahová másnap reggel várnak 9:00-re, érkeztünk a szállásra.

Ez egy jellegzetes finn faház volt, melyben nagyon kényelmesen el lehetett férni.

A földszinten volt 1 szoba,a nappali és a  konyha egy légtérben majd a fürdőszoba és a vécé, és saját szauna a gyerekek nagy örömére.

Az emeleten kettő szoba előtérrel található.

A konyhába nagy gondossággal be volt készíve a hideg vacsorához szükséges alapanyag, üdítő és még csoki is.

Ari a kapcsolattartó bemutatta a házat és elmondta, hogy milyen programot terveztek az első hétre.

Nagyon kedvesen fogadtak az iskolában, és bemutatták azt a nagy iskolát, melyben a vendéglátás mellett több szakmát is oktatnak nagyon jól felszerelt tanműhelyekben.

A vendéglátás rész is gyönyörű a három tankonyhájával és a tanéttermével. Igazán szép és nagyon jól felszerelt munkahelyen állhatnak munkába a pincér és a szakács feladatokra is tanulóink.

A gyerekek érdeklődve nézték milyen szép helyen fogják tölteni a gyakorlatukat.

Az iskolában nagyon színvonalas körülmények között végezték az ottani diákok a munkájukat.

Már ekkor ismerkedtek a tanulók az ottani diákokkal, amiből a végére barátságok is szövődtek.

Gyakorlat közben figyelhettük meg az autószerelőket, a belső burkolókat és a csőszerelőket. Ezen kívül láttuk a bútorasztalos, bútorrestaurátor műhelyet, és a most felújítás alatt lévő laboratóriumot, amely az egészségügyi képzést segíti majd.

Ezek után ebédelni meghívott az iskola nevében Ari és Nina egy kínai étterembe, ahonnan nagyon szép kilátás nyílt a városra és a tengerpartra.

Autóval mutatták be a város jellegzetességeit: Kimentünk a beach-re, meg a tengerpartra is, ahol hatalmas befagyott jégtáblák torlódtak fel az átfagyott parton. Innen 7 km-re volt csak a Svédország.

Szombaton és vasárnap szabad program volt, nem találkoztunk vendéglátóinkkal.

Sokat sétáltunk a városban, közben a gyerekekkel megosztottuk felfedezéseinket, amelynek jó hasznát vehetik majd önálló napjaikon.

Kezdtük szoktatni a gyerekeket az önálló lét elkövetkező napjaira. Bizony elkelt a segítség, látszott, hogy sok mindenre nem gondoltak, nem igazán voltak még önállóak. Megmutatkozott ez a háztartási gépek kezelésénél is.

Már ezen a hétvégén vendégül látták vacsorára Emíliát, azt a finn kislányt, aki a későbbiekben is sok időt töltött diákjainkkal.

Hétfőn egy nagy kirándulásra indultunk a Finn télapóhoz Lappföldre a Télapó faluba..

Nagyon érdekes, hogy azok a 20 év körüli fiatalok milyen empátiával élték meg a nap minden percét.

Megilletődve léptek be a Télapó szobájába a kisgyerekek meghatódottságával állták körbe a Télapót.

Nagyon fárasztó nap volt, de megérte a kirándulás.

Kedden reggel az iskolában kezdték a tanulók az első gyakorlati napjukat. Mi kísérők egy prezentációt hallgattunk meg az iskola oktatási felépítéséről, terveiről a szakmai képzés bővítésének lehetőségeiről.

Irigykedve hallgattuk, hogy az ő oktatási rendszerük mennyivel több lehetőséget biztosít.

Meglepetésünkre egy másik vendég iskola is érkezett szakmai gyakorlatra három tanulóval és öt kísérővel a Budapesti-Csepeli iskolából. Ők hegesztők voltak.

Közös ebéddel zárult a nap hivatalos része az iskolai ebédlőben..

Közben a gyakorlaton lévő tanulóinkat is szemmel tarthattuk, akik már részt vettek az ebéd elkészítésében, amelyről élménnyel meséltek este.

A nap végén elmondták azt is, hogy nagyon jól érezték magukat az első gyakorlaton, ami sokkal könnyebb volt számukra az itthoninál.

Már ekkor ismeretségeket kötöttek, és nagyon megörültek, amikor Magyar diákot is találtak az iskolában. .A Finn diákok nagyon közvetlenek és segítőkészek, már ekkor látni lehetett, hogy barátságok köttetnek.

További képek a Galériában: http://www.corvin.hiszk.hu/erasmus-2016-raahe

Jyvaskyla

2017. március 5. – április 2.

Március 5-én, vasárnap indultunk a négy diákkal. Az utazás a transzferrel a repülőtérre maximálisan meg volt szervezve. Mindenhova időben odaértünk. Helsinkiből Jyväskyläba csaknem négy óra volt az út, így indulástól számítva összesen tizenhárom órát utaztunk, majd taxival mentünk a campusba, ahol Sanna már várt bennünket. Megbeszéltük a legfőbb tudnivalókat (mosógép használata, főzési lehetőségek stb).

A diákok ellátása jó színvonalú volt. Bár a szobájuk nem volt nagy, arra épp elég volt, hogy munka után tudjanak pihenni. Már első este megismerkedtünk az ott lakó külföldi diákokkal, akik szívélyes fogadtatásban részesítették a mieinket.

Hétfőn mindannyian elmentünk a Hotel Albába, ahol a négy tanuló közül hárman dolgoztak. (Martin mint pincér, Ferenc és Rajmund mint szakácsok) A diákok rövid ismerkedés után megkapták a beosztásukat. Majd ebédeltünk az iskolában -- az ebéd ingyenesen járt a tanulóinknak és nekem is --, és délután további szervezési feladatokkal foglalkoztunk: buszmenetrendet, bérletet vásároltunk.

Kedden Eila Aspinen pékgyakorlatát néztük meg Andreával, a cukrásztanulóval. Hasznos tapasztalat volt látni, hogy olyan gépekkel dolgoznak, amik a magyar oktatásban nincsenek. A finn diákok csoportban dolgoztak, és például édes kalácsfélét készítettek. A kész termékeket a konyha melletti kisboltban csomagolva árulják a lakosságnak.

Délután Eilával és Andreával elmentünk vásárolni, ahol kedves finn ajándékokat vásároltam a családomnak.

Szerdán Sari Mynttinennel elmentünk egy finn csokoládé-mintaboltba, ahol viszonylag olcsón lehetett édességet venni. Kora délután Marimekko boltban jártunk, és ajándékokat vettem.

Mindeközben a diákjaink már dolgoztak a Hotel Albában. Az első benyomásuk nagyon jó volt. A szakácsok, pincérek készségesen segítették a tanulókat, és szakmai feladatokkal bízták meg őket.

A délután folyamán elmentünk még a Hotel Versoba, ahol Sariék egy gyakorlaton lévő tanuló szerződését beszélték át. Megkóstoltam egy blini nevű ételt, ami egy orosz palacsintaféleség makrélaikrával, sós tejszínhabbal, savanyú uborkával. Bár az összetevők ilyen kombinációja szokatlan volt egy magyar számára, az összhatás harmonikus volt.

Csütörtökön turizmus órákat látogattam Henna Raikkönen tanárnő vezetésével. Az óra angolul folyt, és az utazási irodában illetve a reptéren előforduló kommunikációt tárgyalták szituációs gyakorlatokon keresztül.

Az órán számítógépek és handoutokkal tanultak a diákok. Összegyűjtötték a legfőbb szókincset. Megnéztek egy oktatófilmet a repülővel való utazásról, és egy ún. padletre kiírták. Mindez látszódott az aktívtáblán, így mindenki nyomon tudta követni a szópárokat.

Ebédnél Henna elmondta, hogy a tanároknak néhány éves szakmai tapasztalattal kell rendelkezni (pl. hotelben dolgozni), mielőtt tanítani kezdenek.

Pénteken újra a Hotel Albába mentünk Sarival és szervezési kérdésekről beszéltünk Lottéval, a cheffel. Majd ellátogattunk az Alvar Aalto Múzeumba, ahol a modern finn építészről szóló kiállítást tekintettük meg. Ellátogattunk a campusba is, ahol megbeszéltük az addigi tapasztalatokat a magyar diákokkal. Úgy tűnt, jól boldogulnak, és élvezik a munkát, bár Martinnak az esti műszak nehéz volt.

A Hotel Vesiben ebédeltünk, ahol céklapüré levest, halas pitét ettünk előételként, majd sült szaiblinget kértem Vermouth mártással. Desszertként krémes étcsokoládét ettem áfonyaszósszal. A fenséges ebéd után még egy hotelbe elmentünk, a Hotel Scandiba. Délután egy régies kávézóban beszélgettünk.

A kinti kollégákkal gyakran beszéltünk a finn és magyar oktatás hasonlóságairól és különbségeiről. Megállapítottuk, hogy a diákok mindkét országban ugyanolyanok, és a képzés is hasonló. Természetesen Finnországban az anyagi lehetőségek sokkal jobbak, de ott is probléma a hiányzás és a lemorzsolódás.